11.2.13

Реформа сучасної освіти



Оптимізацію проводимо за згодою громади
У наш час уже нікого не здивувати реформами, які вже давно розпочались у різних галузях – охороні здоровя, у Збройних Силах та правоохоронних органах, усі ми бачимо результати попередніх реформ  у сільському господарстві… Зміни, які пропонує нинішній Уряд, далеко не завжди дають позитивний результат. З цього приводу дискусії тривають у друкованих та електронних ЗМІ, серед експертів, політиків, простих громадян та їх обранців у радах різних рівнів. Тож не випадково до нас звертаються батьки, вчителі з приводу тих реформ, які очікує сучасна освіта, висловлюють свою стурбованість та занепокоєння. Аби отримати фахову відповідь на питання, пов’язані із оптимізацією навчальних закладів, ми звернулись до в.о. начальника відділу освіти Кременецької РДА Ірини Гусєвої.
-               Перш за все, -  пояснює Ірина Степанівна, - реформа у нашій галузі спрямована на створення в районі оптимальної мережі дошкільних та
загальноосвітніх навчальних закладів, яка б реально враховувала освітні запити
територіальної громади, забезпечувала ефективне використання фінансових,
матеріально-технічних та кадрових ресурсів. Одним із основних чинників забезпечення доступності та якості освіти є
оптимізація мережі загальноосвітніх навчальних закладів.
Збільшення кількості
загальноосвітніх навчальних закладів з малою чисельністю учнів призводить до
скорочення педагогічного навантаження вчителів, неефективного використання
коштів. Оптимізація освітньої мережі забезпечує підвищення якості освіти,
економічну ефективність функціонування навчальних закладів, рівний доступ до
якісної освіти, урізноманітнення освітніх послуг, що надають навчальні заклади,
забезпечення педагогічного навантаження.
-                Ірино Степанівно, які результати оптимізації мережі навчальник закладів Ви очікуєте?
-               Я хочу наголосити, що реформи в галузі освіти, зокрема оптимізація мережі навчальних закладів, буде відбуватись виключно за згодою із громадами сіл і міст нашого краю.  Оскільки ми, перш за все, прагнемо підвищення якості та доступності освіти з
урахуванням здібностей, інтересів, нахилів та індивідуальних особливостей дітей, їх
подальших професійних прагнень. Разом із місцевими громадами та суб'єктами
господарювання ми будемо випрішувати проблеми навчальних закладів, використовуючи різні
джерела фінансування. На сьогодні основним завданням залишається забезпечення обов'язкової організації
підвезення учнів до шкіл, зміцнення навчально-матеріальної бази
закладів освіти (реконструкція приміщень, їдалень, спортзалів, обладнання
навчальних кабінетів, придбання автобусів, комп'ютерних класів, підключення їх до
мережі Інтернет, придбання навчальних матеріалів, меблів, залучення додаткових
джерел фінансування тощо), модернізація системи управління освітою
(впровадження в процес управління інформаційних технологій, використання
досягнень педагогічної і психологічної наук тощо); підвищення рівня кадрового
забезпечення (збільшення частки педагогів з вищою освітою, педагогічними званнями, вищої та І категорії, вчителів та керівників навчальних закладів, що пройшли курсову перепідготовку, володіють комп'ютерними технологіями, забезпечення викладання предметів фахівцями, ширшого залучення до навчально-виховного процесу психологів, соціальних педагогів тощо); поліпшення якості навчально-виховного процесу в загальноосвітніх закладах (збільшення кількості старшокласників, залучених до профільного навчання, частки дітей, охоплених поглибленим вивченням предметів, гуртковою роботою, факультативами, вивчення нових курсів, впровадження новітніх технологій навчання тощо).
-               Які кроки на шляху реорганізації заплановано здійснити уже в нинішньоу навчальному році?
- До початку 2013-2014 навчального року відділ освіти планує реорганізацію ряду закладів освіти. На сьогодні 6 закладів освіти району із 54 мають кількість учнів нижче нормативної, тобто відповідно до п. 54 Постанови Кабінету Міністрів України від 19.04.2010 р. 315 мають бути реорганізовані. Крім того, 4 школи, при яких функціонують дошкільні групи, передбачається реорганізувати в навчально-виховні комплекси «Загальноосвітній начальний заклад дошкільний навчальний заклад», призупинити діяльність однієї школи І ступеня.
При проведенні даних заходів відділ освіти керується основним критерієм: діти повинні переходити з гірших умов навчання у кращі, а не навпаки.
По-перше, зміни і розвиток шкільної мережі в інтересах територіальної громади (у тому числі зменшення навантаження на бюджет) можна і необхідно робити, збільшуючи доступ до якісної освіти учнів тих населених пунктів, що входять до освітнього округу;
По-друге, оптимізація шкільної мережі не означає скорочення і звільнення вчителів, особливо у сільській місцевості, а створення навчально-виховного комплексу «школа дошкільний навчальний заклад» допоможе збільшити кількість робочих місць та вивільнити значні обсяги ресурсів, які можна спрямувати на підвищення якості освітніх послуг;
По-третє, за рахунок економії витрат на утримання інфраструктури освітньої галузі створюється можливість закупівлі обладнання, проведення заходів з енергозбереження, виконання капітальних ремонтів приміщень, залучення нових технологій, підвищення кваліфікації вчителів і якості освітніх послуг. Витрати коштів на ці потреби необхідно проводити у межах освітніх округів, тобто виходячи з формульного розрахунку на учня, який проживає на території округу. При чому повноваження щодо фінансових рішень можуть бути передані школі та місцевій громаді.
- Звичайно, оптимізація мережі загальноосвітніх закладів процес неоднозначний і викликає стурбованість як у вчителів, так і в учнів та їх батьків…
-  Ще раз хочу наголосити, що оптимізація - це забезпечення школярів якісною освітою, а не закриття шкіл. Як видно з аналізу демографічної ситуації, за останні 10 років через демографічну кризу, зміну соціально-економічних умов кількість учнів навчальних закладів району зменшилась на 2577 дітей, середня наповнюваність шкіл становить 138 учнів, (у 2003 році - 186 учнів), а наповненість класів 15 учнів, (у 2003 році 18,3 учнів).
Значною проблемою є постійне збільшення кількості шкіл із малою наповнюваністю учнів. Якщо 10 років тому малокомплектність шкіл була типовим явищем лише для загальноосвітніх шкіл І ступеня, то сьогодні малокомплектність зросла й поширилась на загальноосвітні школи І-ІІ (Раславська, Устечківська, Чугалівська), а також І ступеня (Куликівська, Попівецька, Савчицька). У 2012 році середня вартість утримання одного учня по області складала 7, 8 тис. грн., коли фінансове забезпечення учня в районі становило 9 тис. 636 грн., утримання 1 учня в ЗОШ І ступеня по району 12 тис. 236 грн., ЗОШ 1-11 ст. 11 тис. 93 грн., ЗОШ 1-111 ст. 9 тис. 33 грн., то у Куликівській ЗОШ І ст. даний показник складає 21 тис. 375 грн.; Савчицькій 16 тис. 34 грн.; Попівецькій ЗОШ І ст. 12 тис. 364 грн.; Раславській ЗОШ І-ІІ ст. 19 тис. 610 грн.; Устечківській ЗОШ І-ІІ ст. 18 тис. 301 грн.; Чугалівської ЗОШ І-ІІ ст. 20 тис. 71 грн. Такі затрати (які у 2-3 рази перевищують не лише вартість утримання учня у школах району), не сприяють забезпеченню якісної освіти.
Окрім того, у школах з малою наповнюваністю учнів один учитель, як правило, викладає кілька навчальних предметів, а у класах, де менше 5-ти учнів і організовано індивідуальне навчання, відсутня повноцінна позакласна, спортивномасова, виховна робота, що не сприяє соціалізації учнівської молоді. Учні таких шкіл майже не беруть участь у районних олімпіадах, конкурсах, спортивних змаганнях. Є також проблеми у таких закладах з організацією харчування, медичного обслуговування дітей, тощо. У даних випадках говорити про надання дійсно якісної освіти досить складно.
Несприятлива демографічна ситуація та інші чинники, скорочення чисельності учнів призводять до вивільнення частини приміщень, високих видатків на їх утримання, стають додатковим тягарем для місцевого бюджету. Таке становище може привести до того, що районний бюджет, особливо у зв'язку з відсутністю достатніх дохідних джерел і дотацій, не зможе фінансувати навіть першочергові видатки з утримання закладів освіти. А тому спільно з територіальними громадами потрібно вжити дієвих заходів щодо модернізації мережі загальноосвітніх навчальних закладів, створення належних умов для навчання і виховання підростаючого покоління.
- Сподіваємось, що спільно із батьками та депутатами рад різних рівнів, громадськістю нашого краю ми зробимо усе можливе, аби зміни у галузі освіти відбувалися на кориисть наших дітей. Бажаємо у цій справі Вам успіхів та подальших здобутків.

З керівником відділу освіти Кременецької РДА зустрівся В.Хмілецький,

голова РО НСЖУ
P.S. Про хід реформи на освітянській ниві в інших районах Тернопілля ми будемо повідомляти у наступних номерах.


No comments:

Post a Comment