Володар чарівних слів і барв
Володар чарівних слів і барв
Коли у різних справах доводиться
бувати у приміщенні обласної організації Національної спілки письменників
України, то завжди звертаю увагу на напис: «Де живем, там мусимо цвісти». Це –
рядок із вірша знаного українського поета Михайло Левицького, який 30 років
мешкає у місті над Серетом і в ці дні відзначає 65-річчя від дня народження.
Біографічний наголос

.jpg)
Пригадується далекий
1979-ий. В одній із львівських книгарень мені потрапила до рук збірка віршів
Михайла Левицького «Мамині перепілки». Дебют настільки захопив мене, що за
короткий відрізок часу їзди у трамваї з центру міста до гуртожитку на Майорівці
(одній з околиць міста Лева), образно мовлячи, буквально «проковтнув» книгу. І
ще довго ділився враженнями від неї у розмовах із Василем Терещуком, Василем
Левицьким, Віктором Небораком, Юрієм Климцем. Не було нічого дивного. Хоч книга
не належала до витворів «метафористів» (до них у молоді роки більше прихилявся
душею), у ній знаходилося те, що не могло не зачудувати. І перш за усе ідеться
про первинність та певну несподіваність висловів, одягнених у простоту слів.
… Яскраво ранковий вогонь у печі
заіскриться,
У небо холодне потягнуться пасма
сумні,
Сльозами зросивши літами прив’ялене обличчя,
З порожніх сіней
помахаєш рукою мені.

Варто, як мені
здається, наголосити ще на одному моменті: поетика Михайла Левицького - дуже
мелодійна. Про це може свідчити вже хоча б той факт, що композитор Василь
Дунець створив пісню «Кущ молодого жасмину» на його слова і цей твір став
переможцем Всеукраїнського радіофестивалю «Пісня року» у 1998-ому.
…Очевидно, треба
наголосити ще на одному. Суспільне життя в нашій державі є таким, що поети
змушені брати на себе роль поводирів громади. Не уникнув цього і пан Михайло. Не секрет, що це позначається на
творчості письменників. Можна, звісно, говорити і про певні негативи, що є цілком
органічним, але у випадку з поезією Михайла Левицького маємо унікальний випадок.
Склалося враження, що непрості віхоли часу не торкнулися її. Бо уважне
знайомство з доробком краянина дає підстави так мовити. Але хочемо того чи ні,
таке враження не в повній мірі відображає ситуацію. Бо мова в даному випадку –
про глибинність враження, без якої талановитого краянина не можна уявити.
Принагідно згадаємо
ще про таке. Десь у 70-х рр. минулого століття в одному із зарубіжних журналів
під рубрикою «Поети підневільної України» було вміщено вірші Михайла
Левицького. Цю публікацію поет побачив через 20 років. Тут, мабуть, варто
сказати, що її поява не була випадковістю, бо вірші не могли не привабити, адже
вони вигідно вирізнялися на загальному фоні. Можна таким чином бунтувати проти
системи. Через літа можемо сказати, що такий протест є болючішим для неї. Не
варто того скидати з рахунку.
…І нарешті треба,
мабуть, поговорити про наступне. Письменник Петро Сорока в одному із часописів
ствердив, що нині пан Михайло майже не пише нічого нового. Це мовчання є
промовистим. Особливо на фоні нескінченого поетичного несмаку, який накочується
дев’ятим валом. Зрештою, чи варто робити так звані
«повторні кола»? Не хоче поет робити цього і край. Бо прагне залишитися на тому
рівні, який уже вдалося досягнути. І вірить, що написані ним вірші – заступники
перед Богом. І знає, що вже не зійде з цього шляху.
Кольори торкаються зболеної душі
Якось у розмові з
паном Михайлом поцікавився витоками його малярства. Конкретної відповіді не
почув. Пан Михайло лише зауважив, що малює, відколи себе пам’ятає. Зрештою, це не має істотного значення. Бо суть
полягає в іншому – кожне полотно, створене ним, є по- своєму неповторним. І насамперед – колористикою. Це
зауважили всі, хто бачив його твори на персональних вернісажах в обласному
центрі.
Більшість полотен
свідчать, що він – неперевершений пейзажист. І вражає барвистістю. Акварелі є
багатомовними й, мабуть, має рацію, письменник Петро Сорока, коли вважає їх
своєрідним продовженням поетичних ліричних мініатюр. Ще він переконаний, що
пейзажам присуще тяжіння до тиші. Можна також мовити і про бентежний музичний
ритм, за яким пронизливіше намагається збагнути сутність речей, проявлених у
картинах. Дехто, зрозуміло, мовить, що пан Михайло уміє поєднати навіть
несумісні барви. Думаю, що це міркування
має право на існування. Та давайте не будемо ламати списи навколо цього
питання, бо зрозуміло, що автор органічно відчуває кольористичну гармонійність.
Це – погляд з точки
зору сьогодення. А давайте зробимо екскурс у далекий 1984-ий, коли почалася тернопільська
сторінка біографії Михайла Левицького. Так уже вийшло, що тоді він тісно
здружився з художником Богданом Ткачиком. І не було у цьому ніякого
надзвичайного факту, якщо враховувати, що йшлося про щире приятелювання двох
творчих людей, поєднаних прагненням до пошуку. І не мало ніякого значення, що
вони, як художники, були такими різними за творчими уподобаннями. Уже мовлено,
що Михайло Левицький і тоді був пейзажистом, а Богдан Ткачик тяжів до сюжетних
полотен, які автор цих рядків в одній із тогочасних статей назвав новелами на
полотні. А може, ця різність і живила взаємини? Принаймні про таке подумалось,
коли згадав про тодішній портрет Михайла Левицького, створений Богданом
Ткачиком. Знаючи обох, можу ствердити, що живописцеві вдалося передати навіть
найтонші нюанси поетового характеру, бо у кожному штрихові митця відчувалося
дихання поезії людини, яку він зображував. Зрештою, можемо говорити про
архіподібність зворотної реакції, коли читаємо вірш «Вечір у Карпатах» Михайла
Левицького, який він присвятив художникові. Його тяжіння до характерного
малюнку видно вже з першого рядка: «Метелики іскор летять в тишину». А як не
зачудуватись рядками:
Хоча на надію надія мала,
Зате про любов нашу варто загадати,
Яка почалася із того тепла,
Що вічно зове нас до рідної
хати.
І навіть отут в лісовій глушині,
Як завше, найвищим освячена
німбом,
Високо в горах нас вчить при
вогні,
Як в довгій дорозі ділитися
хлібом.
Мені здається, що тут
усе сказано і не варто продовжувати нанизувати слова.
******************
Дні минають за днями, відкриваючи для кожного з нас
глибини часу, у якому живемо. І радісно, що це пізнання не можливе без віршів
та пейзажів Михайла Левицького, який у ці дні відзначає своє 65-річчя.
З роси і води, ювіляре!
Ігор Фарина,
Шумськ
No comments:
Post a Comment