Щаслива
(продовження)
Близько нашого села була
прикордонна застава. Молоді прикордонники на гарних конях часто їхали кудись
селом. Сільські діти захоплювалися бійцями. Ми спиналися на ворота і гукали їм:
«Зрастоті». Хлопчики дуже хотіли стати офіцерами, а дівчатка мріяли поїхати
кудись далеко, щоб побачити світ. Присутність кордону і прикордонників мала
великий виховний вплив на дітвору. Крім цього, поведінка і діяльність батька
Ладомира для нас, малих, теж були прикладом. Батько ще хлопцем у громадську
втік з дому з товаришем до кіннотників Будьонного, які йшли на Польщу. Коли
вершники повернулися, то у Проскурові (нині Хмельницький) цих двох наших
списали з армії за «малолітство». Дійсно службу батько відбув теж кіннотникиком,
але вже у Середній Азії, воюючи з басмачами.
Початок мого школярського життя збігся з особливою
подією. Був 1939 рік. У вересні наше село заполонили солдати. Дітям було цікаво
і весело. Військових було багато, у кожного в них зброя, але ніхто ніде не
стріляв. Бійці у селі поводилися, як свої. Вони намагалися частувати дітей
солдатською кашею, давати нехитрі подаруночки. Їсти вояків скликав горн. Його
мелодію можна повторити словами: «Бери ложку, бери бак, як не маєш: то йди
так!»
А одного ранку стало тихо-тихо. Ні одного бійця не
було в селі. Ми, діти, посумували, але у кожного свої обов’язки і потрібно їх виконувати.
У школі добре, але наука така штука, що легко
не дається. Букви біля брата Васі я вивчила. А читати зовсім не могла. Брат мною
не займався. Мама не мала часу й сама була неграмотна, а батька майже не було
дома.
На перервах учні йшли у бібліотеку і виносили
звідти книжки. Одного разу я теж зайшла туди. Бібліотекар запитав: «А читати ти
вмієш?» «Вмію.», - з опалу відповіла. Він дав мені велику тонку ілюстровану
книжку і запропонував читати. Що зі мною коїлось, один Бог знає. Я вся горіла,
червоніла і терпла. До того я ніколи не читала. І що ви думаєте? Прочитала ціле
речення. Бібліотекар дав мені книжку.
Так я і не читала по складах і читаю до цих пір
словами, як читала перший раз. Тепер я допомагаю вчитись своїм онукам.
У першому класі мене вчив учитель Романюк. Після
закінчення року навчання мені дали похвальну грамоту. Найщасливішим від цього
був мій батько. У другому класі вчила вчителька Ганна Семенівна, клас мав свій
городець. На грядочках ми сіяли і вирощували різну городину. До нас у клас
часто приходила піонервожата – старшокласниця Шаблиста. Запам’ятались до цих пір слова до танцю, що вона нас вчила:
Човен
хитається серед води,
Б’ється у хвилю веселу.
Люба
дитино, до школи іди
Там буде
всім весело.
Ми далі жили у бабусиній хатині. Нам було добре,
але бабця Хима не раз говорила батькові: «Ладомире, постав дітям хату, бо ця ні
на що не схожа.» А він відповідав: «У Совєтському Союзі вистачить хат для моїх
дітей!» Він у нас був активістом: будував школу-десятирічку, організовував
колгоспи і сам був головою.
Згодом батько все ж вирішив побудувати нам хату.
Уже привіз дерево і склав на колгоспному тоці, бо ще не було вирішено, де
робити забудову.
Якогось дня тато поїхав у Волочиськ, щоб покупляти
цвяхи і ще щось із залізяччя, але приїхав ні з чим й напідпитку. Він повідомив,
що біснуватий Гітлер оголосив нам війну.
(Далі буде)
Надія Кармелюк,
ветеран освіти
No comments:
Post a Comment