30.1.13

Реформування охорони здоров'я ще не завершено, а вже з голодним бюджетом


Власний погляд

Про стан здоров'я населення України свідчать демографічні
показники. Якшо у 1991 році нас було 52 мільйони, то нині 45 559 тисяч 235
осіб, що на 6 мільйонів 622 тисячі 212 осіб менше, ніж двадцять один рік
тому.
Лише чисельність населення за вересень-жовтень 2012 року
скоротилася на 181 тисячу 392 особи. Середня тривалість життя наших
громадян — 68,2 роки (чоловіки — 66, жінки — 76),
що на 11,5 років менше,
ніж у країнах ЄС. За індексом розвитку людського потенціалу (освіта,
охорона здоров'я, дохід на душу населення) Україні зі 169 країн ООН відвела
72 місце.
Ситуація, що склалася сьогодні в медицині, непроста. 3 одного боку,
постійно зростає попит на якісні медичні послуги, збільшуються особисті
витрати людей на охорону здоров'я, а от чи задоволені пацієнти тим, що
отримують? Чинна система охорони здоров'я не може задовольнити очікування
населення. А тому суттєвою передумовою для досягнення вагомих результатів у
процесі реформування медичної галузі, за словами Міністра охорони здоров'я
Раїси Богатирьової, є впровадження сучасних методів комунікації, ІТ-технологій
та вдосконалення інформаційної системи управління в охороні здоров'я. Без
розв'язання цих питань, зауважила Раїса Богатирьова, важко очікувати на
ефективність реформ. Але про які реформи в галузі можна говорити взагалі,
якщо на лікування хворого держава в нас виділяє у 14  разів менше коштів, ніж
країни Європейського союзу!
Якщо сукупне фінансування в нас сягло (3-3,8%
ВВП), то за показниками здоров'я Україна є значно ближчою до бідних країн
африканського континенту. Середній українець живе на 12 років менше й у
кілька разів гірше за середнього європейця. Продовжує поширюватися епідемія
ВІЛ/СНІДУ, туберкульозу. Кількість уперше зареєстрованих випадків ВІЛ--
інфекцій зростає щорічно на 8-10%. Згідно із прогнозами Світового банку, в
Україні у 2014 році "чума ХХІ століття" буде щодня забирати 140 людських
життів, здебільшого молодих. Унаслідок цього понад 40 тисяч дітей стануть
цілковитими сиротами, а 150 тисяч втратять одного із батьків... Але ж
масштаби епідемії СНІДУ — похідна цієї недуги — наркоманія. Рівень жіночої
наркоманії в нас сьогодні — найвищий на континенті. Смертність від серцево--
судинних захворювань становить 66% у загальній структурі смертності, а від
онкологічної патології — 13%. Разом вони визначають майже 80% щорічних
втрат населення. Разом з тим, за останні 20 років подвоїлася кількість інвалідів, -
у 2012 році їх налічувалося 2,8 млн.
Головною причиною такого, без перебільшення, катастрофічного
становища є мізерне фінансування галузі, яке стало хронічним, адже
повторюється минулорічна історія. Якщо на охорону здоров'я в 2011 році було
виділено 7,5 мільярда грн., в 2012 році фінансування галузі зменшилось на
2,3 мільярда грн., або на 30%, то в 2013 році цей показник вже сягнув
4,7 мільярда грн., а за рівнем заробітної плати та соціальних гарантій охорона
здоров'я посідає передостаннє місце в бюджетній сфері, незважаючи на
інфляцію і ріст цін. Це тоді, коли 371,2 млн. грн. піде на лікування державних мужів і депутатів, ще 100,6 млн. грн. — на фінансову підтримку санаторно--
курортних закладів, 197,7 млн. грн. - на навчання та підвищення кваліфікації
чиновників. А простим лікарям доводиться платити за проходження
атестаційних курсів із власної кишені. Де справедливість?
Безумовно, однією з головних помилок в реформуванні охорони
здоров'я, на думку голови профспілки медичних працівників України Вікторії
Коваль, є те, що вона відбувається під гаслом "Великі зміни — без жодних
затрат". І до чого це привело?
По-перше, в процесі оптимізації мережі керівники видають накази про
звільнення всіх працюючих одночасно. Більше того — їх змушують писати
заяву за власним бажанням, щоб і не було приводу виплачувати вихідної
допомоги. По-друге, організаційні заходи відбуваються шляхом приведення
чисельності працюючих у відповідність до фінансових можливостей бюджету,
як наслідок — це призводить до скорочення медичних працівників, збільшення
навантаження на них, а відтак, і до погіршення надання якості медичної
допомоги населенню.
Наших спілчан чекають нові випробовування, пов'язані з
реформуванням служби швидкої допомоги на теренах всієї України (згідно з
Законом, який вступає в дію з 1 січня 2013 року). Окремі керівники уже
починають попереджати всіх працівників про звільнення, не зважаючи на те, що
реорганізація служби не потребує припинення дій всіх трудових договорів з
відсутністю відповідних підзаконних актів.
Скорочення Кабміном фінансування місцевих бюджетів негативно
вплине на соціально-економічний розвиток окремих територій і бюджетної
сфери. Уряд виділив на це всього 1,34 мільярда гривень, що на 2,8 мільярда
гривень менше, ніж у 2012 році. А Тернопільській області на соціально--
економічний розвиток не виділено взагалі. Де логіка?
Хоча керівництво уряду наважується заявляти, що "рівень життя в
Україні покращується". Хоч трішки, але покращується.
Центральні органи влади обгрунтовують це тим, що ВВП в Україні все-
таки зросте майже на 1%, а рівень інфляції не перевищить 1,5%. Але як мають
повірити про це "покращення життя вже сьогодні" сотні тисяч працівників
охорони здоров'я в Україні? Погоджуючись із необхідністю і невідворотністю
змін у галузі, в той же час потрібно вирішувати питання, як мінімізувати
"негативні наслідки" реформ, аби в кінці реформаторського тунелю медичні
працівники нарешті побачили світло, а тому реформа — це не тільки рішучі дії,
а й виважене обдумування цих дій.
Іван Фальфушинський,
кандидат медичних наук,
відмінник охорони здоров'я,
член НСЖУ

No comments:

Post a Comment