ХЛІБИНА ДЛЯ БАНДЕРІВЦЯ
Вам у дитинстві не хотілося мати свою хатку? Ні, не
батьківську-материнську, де плутаєшся в усіх під ногами, всім заважаєш, кожен,
здається, тільки й чекає, щоб дати тобі якесь завдання, нагадати про уроки чи голодну
корову або й знічев’я смикнути на вухо. А істинно свою хатку, хоча й маленьку,
в якій і повернутися ніде, але ти у ній господар, робиш, що бажаєш та коли
бажаєш, і ніхто тобі не заважає. Але де знайти цей омріяний скарб, як заволодіти
ним, коли тобі – тільки десять років?
Першу таку
хатку я хотів облаштувати під старим розлогим ясеном, що височів на пагорбі
наприкінці нашого городу. Кілька днів придивлявсь, як краще вирити хід поміж
товстим корінням, схожим на велетенські вузлуваті пальці, котрими дерево
чіплялося за узвишшя. Прикинув, що я пролізу поміж двома найтовстішими
коренями, за ними вирию нору, наспід настелю соломи, з боків замаскую це
тимчасове помешкання кропивою та будяками – і ніхто й ніщо не заважатиме мені
читати книжку. Особливо у неділю, коли мама, жаліючи мене – “Нехай малий ще
трішки поспить” – умовить тата погнати корову “на росу”, а сама звично
заклопочеться на кухні та в хліві. Я ж тим часом зникну в своїй хатці, й не
треба буде раз у раз виганяти нахабних курей із городу.
Отак я планував новосілля. Вже й стару лопату, щоб продлубати хід
до землянки, заніс до ясена й заховав у бур’янах, як раптом мама вирішила, що
для корови в літню спеку нема кращого місця, ніж під цим деревом. Розлога
крона дарує прохолоду, до хати звідси саме стільки, скільки треба: корову видно
з порога, доїти йти недалеко, та й запаху не чути, мух на подвір’ї менше.
Зрозуміло, що сусідувати з рогатою я не зміг би, бо невідомо, як вона
сприйняла б те, що перед її мордою з-поміж коріння раптом вигулькне хтось
схожий на білявенького пастушка, тобто я; та й мама, доячи Лиску чи підносячи
їй чогось смачненького, обов’язково запримітила б мою схованку.
Тож довелося
продовжити пошуки відповідної місцини, і я, вже запалений бажанням, віднайшов
таку за кількасот метрів від села – в яру, довкола якого ми пасли корів. Той
яр, що впродовж багатьох століть вимили-прорили, стікаючи з довколишніх
висоток, талі й дощові води, був схожий на величезну стару зношену шапку. Кущі
терну нагадували клапті збереженої вовни, поміж ними рудавилась, як вичовгана
шкіра, глина: чорнозем був геть змитий. На одному з пологих схилів я вгледів
прикрите кущами невисоке урвище, в стінці якого цілком можна було прокопати
лаз, а далі – й кубло, котре мало слугувати хаткою. До цих кущів я й переніс
потай із-під ясена лопату, домовився з хлопцями, що вони разом зі своїми
коровами пастимуть і мою Лиску, а я потім тиждень пильнуватиму за їхньою худобою
– і скрадаючись, щоби ніхто не бачив, узявся до роботи. Кущі терну ховали мене
від цікавих очей, викопану глину я прикривав травою – і лаз дедалі
поглиблювався. За кілька днів праці лопатою, від котрої аж пухирі на долонях
повискакували, я вже мав свою хатку. Як приємно було посеред спекотного
липневого дня пірнути в ту глиняну прохолоду! А ще тішило те, що володію не
тільки хаткою, а й таємницею, про яку ніхто не знає.
Коли підвечір приєднався до пастушків, щоб разом із ними
повернутися додому, хлопці один за одним накинулися на мене:
– Де ти ходиш?! Ми вже хтозна-що думали...
– Я ж казав вам, що пастиму замість вас худобу за ті дні, – почав
виправдовуватися.
– Ми не про те. Злякалися, що якась біда з тобою...
– А що зі мною може трапитися?
– Кажуть, Ґонта навколо села бродить. Приїздили сюди голова
колгоспу і партійний секретар, наказували, щоб ми пильнувалися, бо той
бандерівець може задушити або зарізати.
– Чого б це? – здивувався.
– За те, що ми – піонери. А хіба хтось міг відмовитися, коли нам
червоні галстуки пов’язували? Зі школи вигнали б...
Із розмови батьків я вже знав, що хтось із сільчан нібито бачив у
полі незнайомця, схожого на Івана Ґонту, колишнього вояка УПА. Подейкували, що
він був заарештований через кілька років після війни, відбув тривале покарання
в більшовицьких сибірських концтаборах, потім йому не дозволили поселитися в
родинному селі, й він змушений був замешкати десь у Східній Україні.
– Але до
рідних місць тягне, от Ґонта, мабуть, і колує побіля села, – сказав за вечерею
батько. – Та міг би й не цуратися людей, він нікому з наших нічого поганого не
зробив. Що проти німців і москалів ходив – то правда, а своїх не чіпав...
– Якщо йому заборонено тут появлятися, то, либонь, боїться, щоби
хтось не продав міліції чи кадебістам, – висловила здогад мама.
Потім, відправивши мене спати, батьки ще щось говорили про Ґонту,
але того я вже не чув: вони перейшли на шепіт.
...Ми гнали корів від яру, оглядаючись, чи не вибіжить звідкись
Ґонта. Ні, все було спокійно. На землю спадав тихий вечір, але захід сонця
палав червоним, і це означало, що завтра може бути вітер.
Він налетів, зашумів листям наприкінці ночі, саме тоді, коли мені
снився Ґонта. Ні, не сільський, а з Умані – той, із Шевченкових “Гайдамаків”,
нещадний до ворогів і навіть до своїх дітей. Хтозна, що ще привиділося б, якби
не розбудив вітер. А вранці, знову полишивши корівчину на друзів, я не
стримався, щоб не провідати свою хатку. Зіслався на те, що прихопило живіт,
треба посидіти за кущами, й шмигнув у тернівник.
Тільки-но просунув голову в лаз, як вона наткнулася на щось, схоже
на долоню. То й справді була шкарубка чоловіча п’ятірня, що підтвердив хриплий
голос, котрий озвався з глибини схованки:
– Я
знаю, що ти, хлопче, тут господар. Але дозволь сьогодні перебути в цій криївці
мені. Так треба. Підростеш – зрозумієш, чому, а зараз довго пояснювати. Але
попрошу єдине: принеси мені сюди хліба. Тільки нікому нічого не кажи. Зможеш
роздобути?
– Н-напевно, зможу, – тремтячим голосом відповів я. – Сп-пробую.
–
Спробуй. Якщо дуже захочеш – зможеш. Допомогти голодному – нічого поганого в
тому нема. Але ще раз наказую: нікому – ні слова, – нагадав той, чийого
обличчя я не бачив. – Бо буде погано нам обом, та й батькам твоїм. А я тобі за
хліб ось цього значка подарую. Але ти його теж нікому не показуватимеш.
Дістанеш із тайника лише тоді, коли Україна, дасть Бог, стане вільною...
Із
лазу висунулася мозоляста рука. На долоні жовтів шматочок металу у формі
тризуба. На ньому були вигравіювані літери СБ.
–
Знаєш, що це означає? – показав на них пальцем другої руки незнайомець, не
висовуючись із схованки.
–
Н-ні.
–
Степан Бандера – наш Провідник. Колись дізнаєшся про нього більше. А ще СБ –
Служба безпеки. Ці літери – нагадування, щоб українські націоналісти не втрачали
пильності, викривали перевертнів... То там, за Уралом, ми такі значки робили,
ховаючись від конвою. Тільки для своїх... А зараз біжи. Роздобудеш хліба
сьогодні чи завтра – неси сюди. Якщо мене не застанеш – залиши тут.
Хлібину мені вдалося занести того ж вечора. Попередньо запитав
батьків, чи можна віддячити Лисці за те, що дала багато молока. Вони не
заперечили. Правда, ні мама, ні тато не вгледіли, що я взяв не цілушку, як
завжди, а весь буханець.
– Де тебе так довго носило? – буркнула мама, коли повернувся до
хати.
–
Говорив із Лискою...
– Про що? – підняв голову з-за газети тато.
– Про мо-о-олоко, – протягнув я.
– А про що ж іще можна розмовляти з коровою? – розсміялася мама,
й у хаті запанував веселий настрій.
Уранці селом поповзло: люди у формі шукають Ґонту. Ніби виявили в
яру його криївку.
– Але Ґонти там не застали, – переповідала мати батькові щойно
почуте від сусідки. – Знайшли тільки свіжий буханець хліба. І сказали, що якби
він був із селянської печі, а не казенний, то за формою для випікання розшукали
б, хто підгодовує колишнього бандерівця. Але й так підняли вдосвіта продавщиню,
питали, хто вчора купував хліб у нашій крамниці. Зараз ходять по хатах тих
покупців, допитують...
– Добре, що я з Тернополя хліба привіз, – сказав ураз зблідлий
тато і чомусь пильно подивився на мене. Я взявся гортати книжку, ніби забувши,
до якої сторінки дочитав учора. Голови не піднімав: червоні плями на обличчі
видали б мене.
Ґонти тоді так і не знайшли. Зате я через день у кишені своїх
штанів, які мама, виправши, залишила вночі на протягнутій через подвір’я
вірьовці, намацав тризубець. Оглянувшись, чи ніхто не бачить, дістав його.
Зблиснули на вранішньому сонці літери СБ.
...Він, той значок, переді
мною, коли пишу ці рядки. Його історію я розповів своїм дітям і сподіваюся
розказати внукам. Які, мабуть, теж захочуть у дитинстві мати свою хатку. Дай,
Боже, щоби вона була вкраїнською!
Богдан Мельничук,
Тернопіль
No comments:
Post a Comment