Задумайтесь!
Друг не скаже тобі: «Пий до дна!»



З
тих пір пройшли десятиліття… і ось уже сучасне покоління вважає, що вживати
алкоголь – є давньою і славетною традицією нашого народу. Але насправді це
помилкове судження. Адже історія показує, що алкоголепиття не є такою вже аж
«давньою» і «славетною» традицією, як прийнято вважати у теперішньому
суспільстві. Дослідження раннього періоду християнської Русі показали, що в ті
часи тверезість була національною рисою нашого народу, що передавалася з
покоління в покоління через систему сімейного й християнського виховання разом
з іншими моральними цінностями. Н.М. Карамзин указує, що давньоруські князі відрізнялися
тверезістю. Серед них був Святослав Київський, котрий мав «розум надзвичайний,
целомудріє, тверезість». У першому, і єдиному дотепер, детальному дослідженні
І.Прижова з історії питної
справи й пияцтва в Україні, Росії та Білорусі з кінця 1 тисячоліття н.е. і до
середини 1860-х років включно містяться вичерпні зведення відомостей з вивчення
пияцтва. У своїй роботі І.Г. Прижов повідомляє, що «…пияцтва в домосковській
Русі не було, не було його як пороку, що роз’їдає народний організм» Ні в одному
письмовому свідоцтві часів Київської Русі не згадується пияцтво як соціально
неприйнятна форма вживання алкоголю, що носить масовий характер. Алкогольні
напої тих часів були неміцними: брага, мед, квас(міцність 1-6%), сп’яніння від
яких несильне й діє порівняно нетривалий час, та й то вживання їх носило в
цілому епізодичний
характер. Окрім того, що алкогольні напої в ті часи були відносно
дорогими,зловживання алкоголем стримувалося багатьма факторами, основним з них
була церква, яка піклувалася про безсмертя душ своєї пастви, про благочестиве,
високоморальне життя народу. Тому заняття виноторгівлею було для православної
людини найостаннішою, ганебною справою.
Також дуже поширеною є думка про те,
що українські козаки були завзятими пияками. Підставою для виникнення такої
думки є не стільки знання історії, як викривлене зображення українських лицарів
у деяких сучасних історичних
кінокартинах, особливо, коли авторами і постановниками цих фільмів є іноземці.
Насправді ж, Запорізький Кіш не поважав усіляке пияцтво і боровся з цим злом.
Вживання алкоголю під час військового походу каралось смертною карою. Будь-кого
п’яного кошовий отаман негайно викидав за борт човна. Не
схвалювалося пияцтво і серед начальства: якщо кошовий і січова старшина
зауважували цей недолік у когось із службових осіб, то попереджали його
особливими ордерами, наказуючи йому суворо виконувати їх. А між тим, чутки про своє велике
пияцтво самі козаки і розпускали.
Бо у військовий час їм були вигідні чутки, що на Січі всі п’ють та гуляють, бо вороги, вірячи цим байкам, не раз потрапляли в халепи.
Так, кримський хан у 1675 році, сподіваючись, що на Різдво козаки надмірно вживатимуть алкоголь і
їх легко можна буде знищити, заплатив за свою помилку життям десяти тисяч
відбірних яничар.
Те, що надмірне споживання алкоголю
прийшло на Україну разом із радянською владою, можуть підтвердити і сучасні
старожили. Мені особисто розповідала моя бабуся, що до війни, коли справляли,
наприклад, весілля, то якщо була літра самогону на всіх, то вважалося
достатньо спиртного і всі
присутні випивали по одному
келишку розміром з наперсток, і така міні-доза спиртного для більшості була
нормою у ті часи. Рідко яка дружина, мати чи сестра бачила свого чоловіка, сина
чи брата у стані алкогольного
сп’яніння.
А що відбувається сьогодні?
Рідко яка дружина, мати чи сестра не бачила свого чоловіка, сина чи брата у
нетверезому стані. На сьогоднішній день пияцтво
постало гострою соціально-культурною проблемою України. Відповідно до
загальноприйнятих міжнародних норм, вимираючою вважається нація, яка споживає
понад 8 літрів чистого
спирту на душу населення на рік. Сьогодні рівень споживання алкоголю в Україні є одним із найвищих у світі і
становить близько 20 літрів абсолютного спирту на душу населення в рік. Тобто,
ми стали нацією, яка вимирає від алкоголю пришвидшеними темпами. За даними
Національної ради з питань охорони здоров’я, через алкоголізм в Україні
щороку помирає 40 тисяч людей. Третина
(якщо не
половина) українських чоловіків передчасно помирають через вживання спиртного.
Крім того, в Україні зараз фіксується 25-30% випадків дитячої патології
новонароджених і дуже часто причиною цього є саме алкоголь, тобто вживання
спиртного як матір’ю, так і батьком. Майже 40% підлітків 14-18 років регулярно вживають
спиртні напої, а шоста частина 11-12 річних хлопців мають досвід перебування у
стані алкогольного сп’яніння. Такими є лише офіційні
дані, а неофіційні, як відомо, вражають ще більше. При цьому медики розвіюють
міф про те, що алкоголіками стають так звані «соціально неблагонадійні
елементи». Насправді, залежність від зеленого
змія у великій мірі загрожує і
успішним, заможним українцям. Ви придивіться,
будь ласка, уважно до облич наших олігархів, бізнесменів і чиновників усіх рівнів: мішки
під очима, характерний синюшно-червонуватий колір шкіри, припухлість - яскраво
свідчать про надмірне споживання спиртного...
Найперші ознаки залежності
проглядаються майже відразу: пляшкою пива чи келихом вина такі люди, переважно,
не обмежуються. Ті, хто потрапляє в залежність, починають пити регулярно,
останній дзвінок-похмілля. Якщо стан людини покращується після невеликої дози
спиртного - це свідчить про алкоголізм як хворобу. Зазвичай, ні сам хворий, ані його рідні до останнього не усвідомлюють, що треба йти
до нарколога. Чомусь усім соромно, і в критичних випадках, переважно викликають
«швидку» А от пити алкоголь
зовсім не соромно! Ба,
навіть якось незручно не пити, коли всі навколо п’ють та ще й припрошують, а то й
загрозливим тоном наказують, зокрема, всім нам відомі фрази: «Тост контрольний-всі п’ють до дна, а хто не вип’є, той нам не товариш!», «Ти чого до не п’єш до дна - мені на сльози залишаєш?», «Не п’єш – бабу слухаєш?», »Ти що не мужик?», »Ти що слабий?», «З
нами не вип’єш – значить ти шістка», «Не п’єш, ти що найрозумнішим хочеш бути?» і тд. і тп. І знову цей знайомий страх змушує нас
робити те, що не так вже й хочеться! Страх втратити друзів, страх видатися
розумнішим чи підкаблучником, небажання образити(адже відмову випити з ними
наші знайомі іноді сприймають як велику образу), страх бути не таким, як усі ,
страх потрапити в немилість до начальства - всі ці страхи так схожі на той
страх, народжений в сталінських
кабінетах . Бо саме один із подібних страхів змушує підлітків чи молодих людей
піднести до губ чарку, саме страх змушує підлеглого випити, коли налив
начальник, саме страх бути
не таким, як усі, і вливає у нас ту неймовірну кількість спиртного. Таким чином
ми наче намагаємось довести
всім навколо: ні, я ваш друг, я вас не підведу, я такий же, як ви, я теж член
суспільства. А уявіть, що ви - іменинник, і запросили 60 гостей, кожен з яких
хоче випити з вами 50 гр. горілки, то, щоб нікого не образити, вам доведеться
випити 3 літри оковитої.. Ви готові померти, щоб нікого не образити? Чи, може, серед нас є такі
товариші, які нам зовсім не товариші?
Один
мій знайомий колись сказав
таку фразу: «Я більше 100гр. не п’ю, бо після перших випитих ста грамів – це
вже не я» Він говорив
напівжартома, та в цих словах була сумна істина, бо від залежності застрахований хіба що той, хто ніколи
не п’є. Решта – ризикує кожен різною мірою. Якби ж то обмежувалося тими
ста грамами! Пригадуєте фільм «Кавказька
полонянка»? Знаєте, чому так смішно, коли Шурик, безсилий відмовитись від численних тостів,
напивається до безпам’яті? Тому, що ми такі ж безсилі, як і він -
безсилі перед численними «будьмо!», безсилі
перед суспільством, яке хворе на алкоголізм. І хай не думає кожен з нас: ні, я не такий, я сильний, я незалежний від алкоголю, це хтось інший, але
не я. Ні, ми всі члени цього хворого суспільства
і, на жаль, потенційно
залежним стає кожен, хто
хоча б раз побував у нетверезому стані, а це немало- небагато: майже все чоловіче
населення країни і більша половина жіночого. І лікувати потрібно усе
суспільство, починаючи від верхів і закінчуючи низами.
Візьмемо для прикладу хоча б на наші застілля: чи хтось
обмежується ста грамами спиртного, чи хоч раз залишалася розпочата пляшка з
алкоголем на столі? Буде літр – вип’ють літр, буде два – вип’ють два, буде десять – вип’ють десять, якщо ще хоч хтось зможе піднести
склянку до рота. Немає гальм, немає порятунку… Хворе наше суспільство, ця хвороба задавнена
і майже невиліковна. А що робиться у ці святкові дні у всіх підприємствах,
організаціях, установах? Адже нема жодної, де б не пили – так завелося ще з
радянських часів і ой, як прижилося! Як
важко відмовитись, коли тобі так щиро пропонують випити, а іноді навіть
наполягають.
Недавно прочитала історію, як в лісництво
прийшов на роботу молодий лісник. В один із перших днів, під час обіду, майстер
налив молодому працівнику горілки, щоб той випив разом зі всіма.
- Ні, дуже дякую,-
відповів той.
- Серед нас нема таких, що не п’ють, пий!, - сказав майстер.
- Доки я буду тут працювати, один
буде,- відповів лісівник.
Майстер розгнівався і каже:
- Слухай, хлопче, ти або вип’єш до дна або виллєш цю
горілку собі за пазуху!
- Добре, - відповів юнак,- ви можете
чинити, як вам завгодно. Я прийшов сьогодні сюди в чистому одязі і з чистою
душею. Ви можете забруднити мою сорочку, та вам не вдасться забруднити моєї
душі.
На мою думку, достойна відповідь і саме така
поведінка варта наслідування.
І мені сьогодні хочеться звернутись до
усіх, особливо до молоді, – не дозволяйте комусь забруднювати ваші душі, адже ставлячи перед собою
високу ціль у житті і рішуче
дотримуючись певних принципів, ми можемо стати іншими. Будьте впевнені в собі, долайте свій
страх, поставайте проти цього хворого суспільства, яке рекламує горілку як
альтернативу, і не змушуйте себе робити щось на догоду іншим, а особливо
те, що губить ваше здоров’я і життя.. Нікого й нічого не бійтеся – лише смерті, та й смерті не бійтеся – лише Бога, щоб Йому не було огидно дивитися на вашу душу,
яка постане із тіла, доведеного до смерті алкоголем.
Надія Врочинська
No comments:
Post a Comment