3.8.12

Про минувшину розповіда дитинець



Немає нічого дивного у тому, що в останні роки в людей все більше прокидається інтерес до пізнання минувшини рідного краю. Представники старшого покоління, очевидно, пам’ятають, як у недавні тоталітарні часи перепоною на цьому шляху була система, силоміць змушуючи громаду припадати до надуманих комуністичних «джерел».  Диво дивне, але в періодиці кінця 70-х-80-х років минулого століття не знайдемо згадок про те, що Шумськ належить до найстрашніших містечок теперішньої Тернопільщини.
А воно ж і справді так є. Звернемося, приміром, до «Літопису руського», перекладеного Леонідом Махновцем. На одній з його сторінок можна прочитати таке «сам же Володимир (Володимирович) приступив був ближче до города Шумська і убоядися угри й ляхи.» Історики припускають, що цей запис зроблено наприкінці 1 грудня 1149 року. Принаймні, такий висновок з’являється після аналізу літописних фактів. Важливим, на мою приватну думку, є те, що ніхто із серйозних дослідників цього не заперечував. Отже, вже хоча б на основі цієї літописної згадки можемо ствердити, що за часом першого писемного свідчення Шумськ може пропустити перед себе лише Теребовлю і Микулинці (тодішній Микулин).
Тепер – про інше. Можемо висловити здогад, що поселення зявилось тут набагато раніше. Може, навіть за кілька десятиліть до того, як втрапило у поле зору літописця. Версія? Не заперечую. Але вона не є проявом кислого місцевого «патріотизму», а логічним розрахунком. Бо літописці, як правило, згадували про найпомітніші поселення чи місця, де побував князь. А вони не могли постити на голому місці за короткий відрізок часу. Крім того треба врахувати ще два моменти, маю на увазі близькість до водних джерел і захищеність від набігів завойовників. Варто, мабуть, сказати ще про таке. Якщо в той час були тут якісь інші помітні поселення, то і про них неодмінно згадали б.
А те, що місцина, де знаходився літописний Шумськ, здавен манила до себе людей, не викликає заперечень. Скажімо. У книзі письменника і краєзнавця Гаврила Чернихівського «Кременеччина від давнини до сучасності» є згадка про те, що у Брикові (коло Шумська) було виявлено сліди стоянки представників пізньопалеолітичної культури. Відомо також, що до VI-III тисячоліть до н.е. належить діяльність племен трипільської культури, стоянка їх була в Онишківцях (коло Шумська).
Та й навіщо говорити про якісь поселення поблизу теперішнього містечка, коли в ньому добряче «наслідили» давні люди. З деяких письмових джерел можна дізнатися, що трипільська стоянка була і на території теперішнього райцентру. Слід, мабуть, мовити, що у XV-VIII століттях до н.е. тут знаходили прилисток племена тишинецько-комарівської культури. Вони, до речі, вели осілий спосіб життя, займалися землеробством. А ще вони дбали про ліпну кераміку додаючи до глини биту перепалену кремяну масу. Так стверджувала ще у 1976 році у книзі «Північне Прикарпання і Західна Волинь за доби римського заліза» Лариса Крушельницька, яку називають однією найвдумливіших дослідниць того періоду. Коли говорити про це, то звісно не можна оминути увагою і той факт, що у 1939-му У Шумську було знайдено два срібних динарії Імператора Антоніна. Ця знахідка істотно доповнює наші уявлення про життя та побут племен черняхівської культури, без яких не можливо уявити V-II століття до нашої ери.
Та повернімося до літописного Шумська. Зрозуміло, давні документи промовляють до нас багато. Та водночас мусимо ствердити, що археологічні розкопки спроможні істотно доповнити картину древнього Шумська. Одним з перших збагнув це вчений-історик Володимир Антонович, здійснюючи їх в околицях Шумська наприкінці ХІХ століття. Це твердження, звісно, має підґрунтя. Адже існують його праці про місцезнаходження древнього Шумська, які були опубліковані у 1901-1902р.р. Ще один цікавий факт. Разом з ним у розкопках брали участь його дружина Катерина, яка теж була істориком і після смерті чоловіка упорядкувала його спадщину та видала її. Між іншим, там є чимало згадок про літописний Шумськ.
Чи не тоді науковими виданнями почала  блукати версія про три городища, які могли бути місцезнаходженням древнього поселення? Дослідники стверджували по-різному. Але всі вони сходилися на думці, що городище мало бути на правому березі річки Вілія, бо лівобережний Шумськ виник через пів тисячоліття з часу першої писемної згадки.
Та, напевне, вже можна поставити крапку над «і» у уперечці про місцезнаходження літописного Шумська. Адже в 2003-ому археологічна енциклопедія під орудою Марії Ягодинської з Тернополя на високій горі коло Шумська локалізувало дитинець, а кольне місто і поредмісця давнього руського городища.
Що ж являв собою дитинець? Розкопки засвідчили, що він знаходився на вершечку гори і був укріплений високим валом та ровом. Так, до речі, виглядали і резиденції інших тогочасних князів, які на той час вже були відомі археологам. Та не тільки про це зявилася можливість говорити. Стало також зрозумілим і якою була роль трьох майданчиків на пагорбі, саме звідси князівські дружинники могли обстрілювати дорогу і підступи до дитинця. Оборонне значення мали також тераса і схили.
Ще один вельми несподіваний висновок можна зробити. Перше городище на цьому місці зявилося ще у І тисячолітті до н.е. Але згодом його покинули. І тільки у ХІІ столітті (вже нашої ери) вали були підсипані, а дитинець набрав вигляду у такого, яким його знайшли археологи.
Мусимо сказати і про таке. Саме розкопки дали можливість говорити, що поселення досягло найбільшого розвитку у ХІІІ столітті. Можливо, в часи Василька Романовича і було споруджено церкву Святого Симеона, відомості про яку збереглися. Прикро тільки, що і досі точно не знаємо, де вона точно знаходиться. Багато також можуть розповісти знайдені фрагменти глиняного посуду, скляні та мідні браслети,  хрести-мощовики, ножі, сокири, серпи, наконечники стріл…
Ще декілька слів про висновки, які підказали розкопки. Вчені схиляються до думки, що городище на верхньому житловому майданчику було захищене високим частоколом, а нижче, від дороги та річки існували два ряди валів та ровів. Багато можна теж казати про передмісця ремісників і поселення селян, які обслуговували князівське місто.
А завершимо розповідь про далеку минувшину ще однією згадкою про той час. З «Літопису руського» можна взнати, що у битві на Калці загинули… і його брат Ізяслав Інгварович. Сумні ці рядки. Але й вони яскраво свідчать про велич князівського міста у ХІІШ столітті. Адже однозначно можна сказати, що ніякої згадки і не було б, якби не йшлося про поселення з помітним на тодішній суспільний устрій.
Ігор Фарина,
Член НСЖУ 

No comments:

Post a Comment