Нове в законодавстві про зайнятість та
проблеми використання нелегальної зайнятості
Розвиток економіки України неможливий
без формування і використання трудового потенціалу як головного чинника
виробництва. Пріоритетним завданням є формування якісного людського і трудового
потенціалу з високим рівнем загальної та професійної освіти, його відповідність
потребам економіки, з високою культурою праці, схильність до інновацій,
мобільністю і здатністю адаптуватися до нових умов трудової діяльності.
Для
України питання формування трудового потенціалу, що відповідає сучасним
вимогам, надзвичайно актуальне як у цілому, так і для окремих галузей.
Дисбаланс попиту і пропозиції робочої сили на ринку праці, структурна
невідповідність професійної підготовки кадрів, а також відсутність економічного
механізму забезпечення відповідності між попитом ринку праці на певну робочу
силу та її професійно-кваліфікаційною структурою - це далеко не повний перелік
профільних проблем.
Метою нового Закону України
"Про зайнятість населення", який вступив в дію з 01.01.2013 р. є
удосконалення механізмів забезпечення державою конституційного права кожної
особи на працю, сприяння зайнятості шляхом стимулювання окремих категорій
населення, зокрема молоді, до більш активної позиції на ринку праці та
створення додаткових робочих місць. Для досягнення поставлених цілей у законі
відображено ряд суттєво нових механізмів сприяння та забезпечення зайнятості.
Значний блок нововведень стосується запровадження системи стимулювання
роботодавців до створення нових робочих місць та працевлаштування осіб, які
потребують додаткових гарантій з працевлаштування. До категорій громадян, які
мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню, тепер належать не тільки
матері з малолітніми дітьми чи самотні матері, а взагалі один із батьків або
особа, яка їх замінює, якщо вона має на утриманні дітей віком до шести років
або виховує без одного з подружжя дитину віком до чотирнадцяти років чи дитину-інваліда.
Серед інших соціально вразливих категорій, неконкурентоспроможних на ринку
праці – діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування; особи,
звільнені після відбуття покарання; молодь, яка закінчила або припинила
навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних і вищих навчальних закладах,
звільнилася із строкової військової або альтернативної (невійськової) служби
(протягом шести місяців після закінчення або припинення навчання чи служби) і
яка вперше приймається на роботу; особи, яким залишилося десять і менше років
до настання права на пенсію за віком; інваліди, які не досягли пенсійного віку;
особи, яким виповнилось 15 років та які за згодою одного з батьків або особи, яка
їх замінює, можуть, як виняток, прийматися на роботу. Для працевлаштування
зазначених вище категорій громадян (крім інвалідів, які не досягли пенсійного
віку) і підприємствам, установам та організаціям з чисельністю штатних
працівників понад 20 осіб встановлюється квота в розмірі 5% середньооблікової
чисельності штатних працівників за попередній календарний рік. Роботодавці
самостійно розраховують цю квоту з урахуванням чисельності громадян, які на
умовах повної зайнятості вже працюють на підприємствах, в
установах та організаціях і належать до неконкурентоспроможних на ринку праці
(крім інвалідів), та самі забезпечують їх працевлаштування, однак можуть
звернутися й до служби зайнятості за укомплектуванням вакансій фахівцями з
числа безробітних. Новий закон відкриває можливість громадянам віком від 45
років зі страховим стажем не меншим 15 років до досягнення ними пенсійного віку
одноразово скористатися ваучером для оплати навчання за новою професією чи з
підвищення кваліфікації. Вартість ваучера буде в межах вартості навчання, але
не перевищуватиме 10 прожиткових мінімумів для працездатних осіб. Оплата ж
ваучера здійснюватиметься за рахунок коштів Фонду загальнообов'язкового
державного соціального страхування України на випадок безробіття за переліком
професій і спеціальностей, який затвердить Кабінет Міністрів України. Важливо
зазначити, що відтепер суб'єктам господарювання, які надають послуги з
посередництва у працевлаштуванні в Україні, заборонено отримувати від громадян,
яким надано зазначені послуги, гонорари, комісійні та інші винагороди. Оплата
послуг з працевлаштування здійснюватиметься виключно роботодавцем, якому надано
такі послуги.
І ще одне. З 1 січня цього року забороняється в
оголошеннях (рекламі) про вакансії зазначати обмеження щодо віку кандидатів,
пропонувати роботу лише жінкам або лише чоловікам (за винятком специфічної
роботи, яка може виконуватися винятково особами певної статі), висувати вимоги,
що надають перевагу одній із статей, а також вимагати від осіб, які
працевлаштовуються, надання відомостей про особисте життя. Обмеження щодо
змісту оголошень (реклами) про вакансії (прийом на роботу) та відповідальність
за порушення порядку їх розповсюдження встановлюються Законом України «Про
рекламу»
Великою проблемою на
сьогоднішній день є використання нелегальної робочої сили. Нинішні відносини
між роботодавцями та найманими працівниками часто не відповідають нормам
чинного законодавства. Саме у сфері виплати заробітної плати визначено
найбільше випадків ухилень від оподаткування та порушень законодавства, а саме:
використання найманої праці без оформлення трудових відносин, наявність і
виплата заробітної плати в конверті, або її виплата у розмірі, меншому від
прожиткового мінімуму. Недоліки тіньової зарплати, як і тіньової зайнятості не
тільки у тому, що бюджет недоотримає кошти, а використання найманої праці без
оформлення трудових відносин містить в собі багато негативних моментів.
Кожному
громадянину необхідно зрозуміти, що захистити себе вони зможуть тільки законним
шляхом, а це можливо тільки за умови, коли при працевлаштуванні роботодавці
повинні укласти трудові відносини. При цьому кожний працівник повинен знати, що
відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне
страхування" з 01.01.2004 року страховий стаж роботи зараховується як
повний місяць при умові нарахування заробітної плати не менше мінімального
розміру та повної сплати страхових та єдиного внеску. А виплата заробітної
плати в конверті та нелегальна робота – це, перш за все, втрата страхового стажу
для призначення пенсій та різних соціальних виплат, в тому числі і допомоги по
безробіттю, компенсацій у випадку виробничої травми та оплати лікарняних
листів.
Пам'ятайте, що кожна гривня податку із
заробітної плати, що надійде до бюджету, вплине на забезпечення вашої гідної
пенсії. Також відповідально до цього питання повинні поставитися самі
роботодавці, не порушувати закон, оформляти належним чином трудові відносини зі
своїми працівниками. Варто не забувати, що виплата заробітної плати без сплати встановлених
податків є грубим порушенням Законів України та передбачає адміністративну і
кримінальну відповідальність.
В.С. Колтунюк,
головний спеціаліст-юрисконсульт
Кременецького РЦЗ
No comments:
Post a Comment