ІВАН ХВОРОСТЕЦЬКИЙ – МУЗИКА У БАРВАХ
Доля живописця Івана Федоровича Хворостецького тісно пов'язана із Почаєвом.
Народився він 18 квітня 1888 року в с. Юридика, що нині злилося з Почаєвом.
По закінченні церковнопарафіяльної
школи (1900р.) хлопчик спочатку працював у наймах, а далі — у Почаївській
іконописній майстерні. Саме в стінах монастиря йому
прищепили любов до малярства. Звідти Іванко й розпочав свої перші кроки, які вивели його на дорогу мистецтва. Звідтіль він пішов у
великий світ.
На початку століття І. Хворостецький
працював із А. Лазарчуком, потім — із Г.Крушевським,
зокрема в самому Почаєві, а вже після переїзду до Києва у 1906 р. як учень
Крушевського брав участь у розписі низки храмів в Україні. Проте Хворостецький розумів, що справжнім художником він стане тільки тоді,
коли пройде ґрунтовний професійний вишкіл. І полишивши досить-таки прибуткове іконописання, вступив у 1908 році до Київського художнього училища,
де наполегливо навчався сім років. Там того часу викладали такі знані майстри, як А.Крюхер-Прохорова, Г. Дядченко, В. Менко, О. Мурашко, Ф. Кричевський, котрі відіграли велику роль у формуванні Хворостецького як
художника-реаліста.
Далі була Перша світова війна, Хворостецького мобілізували до армії, а через три
місяці звільнили через хворобу. Художник повернувся до Києва і викладав
малювання в школах та училищах. У той час він брав активну участь у різноманітних виставках. (Щоправда, майже усі
ранні роботи художника втрачені, і тому судити про них
можна лише за каталогами та спогадами очевидців...).
І лише у 1925 році тридцятисемирічний Іван
Федорович зміг продовжити освіту, ставши студентом Київського художнього
інституту. Там він навчався у видатних майстрів: Ф.
Кричевського, М. Козика та особливо у художника-новатора М. Бойчука, родом із с. Романівка, що на Тернопільщині.
Хворостецький успішно завершив навчання, захистивши
теоретичний реферат «Український орнамент».
Здавалося, що у наступні роки Іван Хворостецький не
випускав пензля з рук, проте встигав усюди — малював, брав
участь у художніх виставках, викладав у Київському
художньому технікумі, вів студію образотворчого мистецтва у Київському палаці
піонерів. Згодом продовжив викладацьку діяльність у вищій школі: спочатку — у Київському інженерно-будівельному інституті, а пізніше (1935
р.) — працював доцентом на живописному факультеті
Київського художнього інституту, де був асистентом
самого Ф. Кричевського. Водночас художник багато й натхненно малював, схоже, без його полотен не обходилася жодна виставка,
твори з незмінним успіхом експонували не лише в Україні, але й на окремих всесоюзних
виставках. А в 1928 році І. Хворостецький брав
участь у престижній мистецькій виставці у Венеції (Італія), де його картина
«Пралі» була відзначена заохочувальною премією міжнародного журі.
У тяжкі часи фашистської окупації Києва, під час
лихоліть війни, залишивши у столиці сотні
полотен, які, на жаль, втрачені, мистець повернувся до рідного Почаєва, де й
залишився до останніх днів свого життя. Там він жив підробітками по селах, уривками писав етюди.
Після війни І. Хворостецький із запалом взявся до
творчої праці: організував гурток у Почаївській середній
школі, займався педагогічною діяльністю. Пейзаж, як і раніше, посідав чільне
місце в його творчості. Він полюбляв писати невеликі, етюдного характеру картини
природи, зовні прості, але наповнені глибоким
емоційним змістом.
Його полотна ніби випромінюють музику — через
здатність мистця оспівати й опоетизувати
найбуденніші речі.
У 1948 році в Києві художник організував свою
першу персональну виставку. Серед робіт Хворостецького повоєнного періоду —
«Пасіка», «Мальви», «Почаївські мотиви» та ін.
Одначе те творче піднесення було
затьмарене рішенням місцевої влади, за яким у приміщенні
колишніх почаївських іконописних майстерень розмістили ... психіатричну
лікарню. Ту подію І. Хворостецький сприйняв як особисту драму. Він звертався з листами до різних інстанцій, але протесту художника
так і не почули. Вийти з пригніченого внутрішнього стану допомогла знову ж таки
праця.
Тема робіт останнього десятиліття його життя — мальовничі місця навколо Почаєва та самого міста («Дорога до лісу», «Липи», «Зима»), хвилювала його і тема Кременця («Замкова гора в Кременці», «Кременець»).
Останні шість-сім років життя Івана Хворостецького
— час дивовижного творчого злету й оновлення
художника, нового розквіту сил, реалізації і віддачі накопиченого досвіду та
майстерності. В той час відбулися нього персональні виставки
у Тернополі, Кременці, Львові, Почаєві, знову в Києві.
Іванові Хворостецькому, за плечима
якого 25 років педагогічної діяльності, вдалося
виховати цілу плеяду сучасних українських художників. Серед його учнів — майстри пензля І. Браславський, О. Вовк, Б. Рапорт, В.Сидорук, Л.
Мітяєва, професор, доктор архітектури Ю. Асєєв та ін.
Роботи мистця зберігають у музеях Кременця, Тернополя, Києва, Сімферополя і Почаєва.
До ювілею художника – а в цьому році
виповнюється 125 років від Дня народження мистця – працівники Почаївського
історико-художнього музею підготували виставку його робіт. Увазі глядачів запропоновано понад два десятка картин — це
етюдні, пейзажні та жанрові полотна. Саме у пейзажі, у
проникливих, глибоко ліричних образах рідного краю, щедро розкрився талант
художника, поетична природа його обдарування.
Вони нескладні за сюжетом, але в цих, здавалося б, буденних, непримітних, на
перший погляд, куточках природи художник умів віднайти і передати високу поезію живописної краси навколишнього світу.
Своє залюблення у природу живописець передав засобами
суворого відбирання деталей, активної композиційної
побудови та вмілого використання емоційно-психологічних можливостей кольору та декоративності.
Завжди в усіх своїх роботах мистець
залишався самобутньою художньою індивідуальністю, особистістю
яскраво-емоційною, яка вміла споглядати і відтворювати природу тонко та
правдиво. І. Хворостецький був щедро наділений тією чистотою бачення, яка
властива дітям і є такою необхідною художникам. Це була людина кришталевої
мистецької чесності, художник великого ліричного обдарування і високої
живописної культури. Він залишив по собі яскраву й неповторну творчу спадщину,
без якої картина українського малярства двадцятого століття була б збідненою і
неповною.
Рита Квач, член НСЖУ,
Почаїв
No comments:
Post a Comment